Učenici osmih razreda pripadaju generaciji učenika koji još po starom planu nastave iz predmeta Tehničko i informatičko obrazovanje upoznaju svet informatike. Ove godine su se upoznali i sa softverom za upravljanje tabelama. Tako je nastavnik Arpaš Atila, u okviru projektne nastave, započeo projekat, čija je tema bila: Finansije u svakodnevnom životu.
Pre projekta nastavnik ih je upoznao sa: 10 osnovnih pojmova vezanih za finansije, pojmom poreza, pojmovima neto i bruto i da znaju da ih primene. Objasnio je da svim učenicima bude jasno kako se obračunavaju plate, da znaju da reše svakodnevne probleme, da znaju šta je kamata, pozajmica itd, da znaju da snize i da povise cene.
Tokom projekta 30%-40% učenika je uspešno rešilo zadatke i samostalno su znali da primene naučeno. Ostali učenici su bolje usvojili informatički deo, a za fininasijski im je bila potrebna pomoć.
Kod ove teme je bilo bitno planiranje. Veći deo projekta se odvijao u digitalnom kabinetu, a poneki grupni (dobrovoljni) radovi su se radili kod kuće.
Da bi projekat bio uspešan, učenici su morali da sakupe mnogo informacija, sa kojima se ranije nisu susreli. To su uradili na sledeći način:
- Pomoću interneta: tražili su nepoznate pojmove, tražili su primere za njih. Organizovali su okrugli sto i zajedno su došli do definicije tih pojmova.
- Kroz teorijsku/praktičnu nastavu: određene stvari se ne mogu naći na internetu, pa su takve vežbe rađene u digitalnom kabinetu.
- Kroz praktične vežbe: koordinacijom nastavnika odigrali su svakodnevne životne situacije. Tu spada i pravljenje reklama. One su urađene odlično, često humoristički. Neki su napravili prezentacije, neki su glumili, a neki su snimili i kratak film.
Od praktičnih vežbi, tri treba istaći:
- Šta sve može da se nađe na računu za električnu energiju- učenici su sve izračunali.
- Plata- od čega se sve sastoji i kako se tačno obračunava. Šta je sve potrebno da bi došli do bruto iznosa plate i šta se sve odbija dok dođemo do neto iznosa plate.
- Oročavanje u banci- kakve sve izbore imamo i to je jedna od tema o kojoj su najviše naši učenici raspravljali. I upoznali su se sa kamatama.
- Ovde se vidi da su kod svih tema povezana tri koraka: prikupljanje informacija, obrada i realizovanje.
- Završetkom ovog posla ostalo je još predstavljanje naučenog, što se dogodilo na ne baš uobičajen način.
Pošto ova generacija voli da glumi, nastavnik im je napisao različite situacije i uloge, kojima sve ovo može lepo da se predstavi. Pazilo se na to kome koja uloga najviše odgovara ( uzevši u obzir period tokom koga je sve rađeno). Poslednje probe su održane tokom zimskog raspusta, kako bi sve bilo savršeno za ogledni čas 14. januara.
Prisutne nastavnike (njih 39) su pozdravile Dejana Pakaški i Arpaš Ana.
- Izračunavanje potrošene električne energije- Bartus Rita, Bovanovič Lucia, Balaša Jožef
- Izračunavanje proseka- Balaša Sabina, Vaštag Agneš, Farkaš Čongor
- Reklama- Bovanovič Lucia, Mago Rebeka, Kovač Fani
- Nezgoda u prodavnici- Arpaš Ana i Ferčik David
- Reklama za Crvenu hemijsku- Vaštag Agneš, Varga Nikoleta, Balaša Sabina
- Novosti u obračunavanju plate u 2020. godini- Dejana Pakaški, Nikolina Prodanović, Valentina Horvat, Mirjana Ibišaj
- Oročavanje novca u banci- Nađ Sandra, Tot Viola, Ferenc Tamaš
- Problemi sa platom- Kišuri Hermina, Varga Nikoleta, Kiš Kornel i kao zamena Arpaš Ana
- Koliko uče osmaci- Arpaš Ana
Tokom oglednog časa, prisutni su se lepo zabavljali. Svi učesnici su dobili aplauz. Prema povratnim informacijama, ovo je bio jedan sadržajan čas. Da ovo ostane budućim generacijama, omogućili su nam nastavnik Božović Кarolj (fotografije), nastavnici Arpaš Timea i Kiš Čaba (snimanje) i nastavnik Arpaš Atila (sastavljanje video-snimka).
Posle 2 meseca rada možemo zaključiti: postavljeni ciljevi su ostvareni, učenici su aktivno učestvovali, poteškoće su uglavnom rešene, učenici su jako uživali.
Može se reći da je ovo uspešno realizovan projekat. |